29 Temmuz 2015 Çarşamba

Ders 2- Korece Zamanlar- 1.Bölüm-Şimdiki Zaman-Geniş Zaman ㅂ니다(Mnida) - 습니다(Sımnida)

GENİŞ / ŞİMDİKİ ZAMAN 

ㅂ니다(mnida)  - 습니다(Sımnida)
Hece sesli harf ile bitiyorsa  ㅂ니다 (mnida)
Hece sessiz harf ile bitiyorsa 습니다 (simnida)

Saygılı konuşma ve yazmada ki halleri aşağıda.
Sesli ile biten hecelere örnekler:
가 (KA) -Gitmek- bu kelime sesli ile bittiği için ㅂ니다 (mnida) ekleniyor
갑니다(kamnida) oluyor ve gidiyorum- giderim anlamına geliyor.

하 (ha) - Yapmak- bu kelime sesli ile bitiyor ve ㅂ니다 (mnida) ekleniyor.
합니다( hamnida) oluyor. Yapıyorum-yaparım anlamına geliyor.

배워(paewo)  - Öğrenmek- bu kelime de sesli ile bitiyor ㅂ니다 (mnida) ekleniyor.
배웝니다 (paewomnida) oluyor. Öğreniyorum-Öğrenirim.

Orta dereceli saygı (yaşıtlarınız vs için kullanılan) için ㅂ니다(mnida)  - 습니다(Sımnida) yerine sadece 요 (yo) ekliyoruz.
Örnekler
가 (KA)-가요(kayo)-gidiyorum - giderim

하(ha) - 해요 (haeyo) yapıyorum- yaparım. Bura da ki yapmak fiilinin özel durumu var gördüğünüz gibi 요 (yo eklendiğinde)ㅏ harfi ㅐ oluyor.

배워(paewo)- 배워요 (paewoyo) öğreniyorum- öğrenirim.

Sessiz ile biten hecelere örnekler:
먹(Mog) Yemek yemek eylemi- hece sessiz ile bittiği için 습니다 eki alıyor
먹습니다(mogsimnida) Yiyorum-Yerim.

걷(Kod) -Yürümek -sessiz ile bittiği için 습니다 eki alıyor.
걷습니다 (Kodsimnida) Yürüyorum-yürürüm.

알(al) Bilmek- sessiz ile bittiği için 습니다 eki alıyor.
알습니다(alsimnida) Biliyorum-Bilirim

자(Ça) Uyumak
잡니다(Çamnida) Uyuyorum-Uyurum


웃(Ud-t-) Gülmek
웃습니다(udsimnida-ussimnida) -gülüyorum-Gülerim

Orta dereceli saygı (yaşıtlarınız vs için kullanılan) için 습니다(Sımnida) yerine  요 (yo) ekliyoruz ancak yo eklemeden önce dikkat etmemiz gereken Hece bitiminde ki sessiz harf öncesinde gelen sesli harf. Çünkü hecenin sonunda bitten sessizden sonra ve 요 (yo) dan önce araya bir sesli harf ekleniyor. Bu sesli harfi kelimemizde ki son harf olan sessizden önce ki sesliye göre seçiyoruz. 
Örneğin
먹(mog) kelimesinde sessizden önce gelen harf 어(o) burada 요 (yo) dan önce 어(o) ekliyoruz/
먹어요( mogoyo) yiyorum-yerim oluyor. 

걸(Kod) Yürümek Bura da da 어 ile bitiyor ve biz 요 (yo)dan önce yine 어(yo) ekliyoruz.
걸어요(Koroyo) Yürüyorum-Yürürüm oluyor.

알(Al) Bilmek kelimesinde sessizle biten harf öncesi 아(a) geldiği için 요 dan önce 아 getiriyoruz.
알아요 (Arayo) Biliyorum-Bilirim. (ㄹ- L harfi hece sonundaysa ve ek almışsa R oluyor ilk dersimizde bashetmiştik tık tık)

Yakında daha fazla kelime ekleyerek bu yazıyı güncelleyeceğim :) Şimdilik bu kadar.  Sormak istediğiniz olur ise yorum yazabilirsiniz.

İyi çalışmalar.

7 yorum:

  1. Ters A normalde b ya da p harfi anlamına geliyor peki neden bu zaman diliminde m harfi olarak kullandık cevap verirsen sevinirim 😃

    YanıtlaSil
  2. 십니다 okunuşu sımnida yazılmış. sanirim bunu diyorsun.
    ilk hece sonu sessiz ㅁ,ㅂ,ㅂㅂ,ㅍ
    2. hece başı sessiz ㅁ,ㄴ
    gelirse ses degisimi ㅁ olur. bildiğim kadariyla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayir ㅂ harfinden sonra ㄴ gelirse ㅁ diye okunur

      Sil
  3. Gerçekten çok iyi anlatmışsın. Ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  4. 자 sesli ile bitmiyor mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 잡니다 yazmış zaten. ㅂ니다 eklemiş yani.

      Sil