6 Mart 2015 Cuma

Derse hazırlık- Kore alfabesi - Yazılışları-Okunuşları-Kuralları

Merhaba arkadaşlar! Benim gibi Korece öğremek isteyenler için hazırladığım bu blog'da tüm dersleri Türkçe olarak elimden geldiği kadar Türkçe açıklayarak sizlerle paylaşacağım.


Korece çok zor bir değil. Aynı dil kökeninden geldiğimiz için  cümle yapılarımız aynu. Yani 

özne-nesne-yüklem sıralaması ile yazılıyor ve okunuyor. 


Harfleri öğrenmek de zor değil! Kral Sejong tarafından yıllarca emek verilerek, düşmanlarından sakınılarak yapmış olduğu alfabe, ciddi anlamda mantığa ve harflerin aslında ağzımızın içinden nasıl söylendiğine bakılarak yapılmış harika ötesi bir buluş! Örneğin  "S" harfi olan "ㅅ" damak ve dilimizin aldığı şekle göre çizilmiş.  sağ ve soldan uzanan dilimin simgesi üstte bitiştiği yer ise damağımız. Sss diye dilinizi damağınıza değdirdiğinizde aslında simgesel olarak aldığı şekil bu :) Her harf dilimiz damağımız ve gırtlağımızın aldığı şekle bağlı olarak yapılmış. Yani aslında çıkan sesleri simgeleştirmiş Kral Sejong... En azından ben bu şekilde daha kolay öğrendim alfabeyi ve bu yöntemi dilerseniz sizde kullanabilirsiniz kolay öğrenebileceğiniz bir yöntemse sizin içinde :)



 Bende Korece'yi sizlerle öğreneceğim için bu blog bir nevi ders notları gibi olacak...

Dersimize geçelim artık :)


Alfabe de  14 ünsüz, 10 ünlü ve 11 adette yarı ünlü harf bulunuyormuş. 5 adet alfabe içerisinde bulunmayan çift ünsüz varmış...


Önce harfleri görelim bakalım


"ng" olarak gördüğümüz `ㅇ`harfi ünlü ile başlayan kelimelerde başa geldiğinde okunmuyor. Yani yutuluyor. ng ile başlayıp "a" "ı" gibi sesli ile devam ettiğinde ng okunmadan gelen sesli okunarak başlıyor. nga diye değil a diye başlanıyor örneğin..


virgülün solunda ki harfler hece başına geldiğinde ki okunuşu, solunda ki harfler ise hece sonunda değişikliğie uğramış okunuşları

yani "ㄱ"  harfi hece başına geldiğinde "k"  olarak okunuyor, sona geldiğinde ise "g" olarak okunuyor.
"ㄷ" harfi  hece başına geldiğinde "t" sona geldiğinde ise "d" olarak okunuyor.
`ㅂ` harfi hece başına geldiğinde "p" sona geldiğinde "b" olarak okunuyor.











Korece de yazım düzeni biraz farklı. Her hece bir kare oluşturacak şekilde yazılıyor. Ünlü ile başlanmıyor yazarken. Eğer ünlü ile başlayacaksak ünlü harften önce `ㅇ`yani ng getiriyoruz ama okurken yada konuşurken kullanmıyoruz.

örneğin "a" harfi tek başına `ㅏ` diye yazılmıyor. `ㅇㅏ` olarak başına ng  ㅇ alarak yazılıyor. 

Örnek: Hayır Kelimesi 아니=ani diye okunuyor  ng okunmuyor ama yazım dilinde kullanılıyor. 
Ama ünsüz ile başlıyor ise ng harfine gerek kalmıyor. 
Örnek: Gitmek  kelimesi 가= ka diye okunuyor k ve a harfi yanyana ünsüzle başladığı için ng harfi almıyor...


Bazı harfler ise sona geldiğinde ses değiştiriyor.

ㄹ=r  harfi hece sonuna geldiğinde hece devam ediyor ise "L" oluyor

Örnek:
월= wual olarak okunan bu kelimenin anlamı "Ay" (gökyüzünde ki ay)
월요일= Pazartesi anlamına gelen bu kelime wuaryuil diye okunuyor. Burada hem hece bitişinde hem kelime bitişinde `` harfi var gördüğünüz gibi ilk hece sonunda "R" olarak okunuyor ancak kelime sonuna geldiğinde "L" olarak okunuyor. Ayrıca NG ye örnek olarak  sesli ile başlayan her heceye dikkat edebilirsiniz.월  요   일  Burada her hece ünlü ile başladığından NG  yani `ㅇ` harfi ile başlamış...

Yazım şekilleri de gördüğünüz gibi  her hece bir kare oluşturuyor.

Burda ki ㄱ   ㅏ   ㅅ  ㅗ  harfleri simgesel olarak kullanılmış herhangi bir anlamı yok. Resimde anlamadığınız yer olur ise yorum olarak sorabilirsiniz...


Korece de ilk hece için kullanılan ünsüzler ve son hece için kullanılan ünsüzlerin okunuşları da değişebiliyor. Başlangıç ünsüzleri ve bitiş ünsüzleri diye ayırmışlar bunlarıda.

Nedir bunlar diye bi bakalım hemen...

Başlangıç ünsüzlerinin okunuşları:

hece başında bildiğimiz bizim k gibi okunuyor ama "kı" şeklinde
bu da kı ama biraz farklı bir kı develere kıh denir ya öyle bir kı :D khı k sonrasında hafif bir h sesiyle birlikte söyleniyor. KHI şeklinde
sesi gı diye okunuyor
"nı"
"dı"
 thı- sert söyleniyor yani khı demiştik develere söyleniyor diye buda ordan kalsın aklınızda aynısının thı'sı :D
"rı"
ㅁ "mı"
ㅂ "pı"
"phı" bu da deve örneği gibi sert ve h li phı
ㅅ "sı"
ㅇ bu okunmuyor ama sesi içten gelen hı-ko arası bir ses
 "hı" buda sert söyleniyor ve hafif gırtlağımızı birleştirir gibi çıkarıyoruz sesi.
bu karadeniz bölgemizde ki c-j arası birses, c harfini söylerken ki gibi yaymıyoruz. dili hafif dişlerin bitişinde ki  damağımıza değdirerek sesi çıkarıyoruz.
 aynı c-j arası ses ama daha sert söyleniyor.




Hece sonuna gelen bitiş ünsüzlerinin okunuşları:
ㄱ ㄲ ㅋ Bu harflerin üçüde hece sonuna geldiğinde aynı ses oluyor yani "g" oluyor.  "g" diye bitiriyoruz hece sonundaysa. 각  닦  닼   hepsinin okunuşu "kag"  oluyor..
ile bittiğinde yine "n" sesi ile aynı kendi sesiyle bitiriyoruz heceyi.

ㄷ ㅌ ㅅ ㅆ ㅈ ㅊ ㅎ  Bu 7 harf ile bittiğinde ise ses hepsinde aynı oluyor yani "ıd-ıt" arası bir ses ile bitiyor yani
단 - 닽 - 닷 -  닸 -  닸 - 닺 - 닻 - 낳  hecenin sonuna gelmiş tüm bu  harflerin okunuş-söylenişi aynı "d".

dad- dad- dad-dad-dad-dad-dad hepsi aynı yani.

 sona geldiğinde "l" olarak okunuyor.
sona geldiğinde yine "m"

ㅂ ㅍ Bu harfler sona geldiğinde "ıp" sesi oluyor "p" yani
hece başına geldiğinde hiçbir anlam ifade etmeyen bu harf sona geldiğinde "ng" sesi oluyor
bu örnekte olduğu gibi sona geldiğinde pang diye okunuyor.


İlk dersimiz bu kadar. Alfabeyi ezberleyebilmek için küçük postitlere yazıp duvarınıza asabilirsiniz. Ve harfleri okurken dilinize damağınıza odaklanabilirsiniz. Bu şekilde sesin nasıl çıktığı mantığı oturduğunda harfleri kendiliğinden öğreniyorsunuz :)


Buda size kısa bir korece alfabesi şarkı ve videosu olsun :)


83 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. BTS için öğreniyorum diyebilirim ve çok güzel bir site teşekkürler

      Sil
    2. arapça bile daha kolay ya

      Sil
    3. Güney korede ayrım alıcam ve BTS, İşçin öğreniyorum

      Sil
    4. Bu site sayesinde unuttumgum her şeyi hatırladım ve artık türkçe konuşcagıma korece konusuyorum ve turkceyı artık kekelıyorum ama çok sagolun cunku hedefım bts ile konusmak ve oda bıraz gerceklestı.Cok tşkler.

      Sil
    5. Ben BTS için sadeceeeeerrrr

      Sil
  2. Harika bi site. Ama ben daha çok hangi harflerin ne zaman altta ne zaman üstte kullanılacağını öğrenmek istiyorum. Bu konuda yardımcı olabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ünlü+ünsüz+ünlü şeklinde bir kural var. Bunu hece içine uyguluyordu(bkz. Siyah= 감은(kamın) Kam-ın=감-은

      Sil
    2. yardımcı olabirim ben isterseniz eger

      Sil
    3. Ben birleşik ünlüyü anlamadım

      Sil
    4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    5. Evet bende hangisinin nereye yazilacagini bilmek istiyorum

      Sil
    6. Bende harflerin nereye yazılacağı öğrenmek istiyorum yardımcı olabilir misiniz?

      Sil
  3. Merhaba çok güzel anlatmışsın tebrik ediyorum. İnan çok Kore'ce öğreten site, blog gezdim. Buradaki birçok bilgiyi nedense vermemişler. Öğretmek de bir sanat. Bilgiyi herkes aktaramıyor maalesef.

    YanıtlaSil
  4. Çoğu bilgi yanlış. Mesela ㅂ bu harf b sesidir.Başa gelirse p sesi ile okunur. Sona gelince değil. mesela ㄱ bu g harfidir.Başa gelirse k harfi ile okunur.ve daha bir sürü harf var yanlış yazdığın. Verdiğin örneklere bakarsan kendinde verdiğin bilginin yanlış olduğunu görürsün

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar, bende yeni öğreniyorum ve hem diğer sayfalardan hem yabancı kaynaklı videolardan öğrendiklerimi yazdım. Ama yanlışlık varsa düzeltirim tabiki. Teşekkür ederim bilgiler için :)Korece düzeyiniz nedir yada siz de doğrusunu mu biliyorsunuz bilmiyorum ama yine gördüğünüz hatalar var ise söyleyebilirsiniz ki düzeltebileyim bende doğrusunu öğrenebileyim :) Sevgiler,

      Sil
    2. Aynen birde "l"de yanlış ses L sesi sona gelince r oluyor

      Sil
  5. Gerçekten ama gerçekten mükemmel bir anlatım; büyük bir hevesle daha yeni, kendi kendime öğrenmeye başladığım (öğrenmeye çalıştığım) zamanda böyle bir anlatımla karşılaşmak bana o kadar yararlı oldu ki anlatamam! Tekrardan çok çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  6. Teşekkürler,çok güzel omuş sanırım bu siteden bütün koreceyi öğrenceğim :3

    YanıtlaSil
  7. Peki anlamını neye göre anlıyorsunuz mesela "ay" ona wual diyorsunuz yazili si wual mi oluyor peki onun ay olduğu nereden belli oluyor? bunu da ekler misiniz?

    YanıtlaSil
  8. Peki anlamını neye göre anlıyorsunuz mesela "ay" ona wual diyorsunuz yazili si wual mi oluyor peki onun ay olduğu nereden belli oluyor? bunu da ekler misiniz?

    YanıtlaSil
  9. çok karışık yaa pek bişey anlamadım!!!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. onocincu_korea instagram yayınladi alfabelerini daha iyi ordan bakabilirsin

      Sil
    2. Beynim felç geçirdi resmen ama EXO için her zorluğa değer dcfghlş

      Sil
    3. Aynen yaa okuduğum hiçbir şeyden hiçbir şey anlamadım ㅠㅠ

      Sil
  10. Güzel olmuş.. bir yorumda yanlışlar var diyordu düzeltildimi acaba?

    YanıtlaSil
  11. Şey ben resimden hiçbir şey anlamadım

    YanıtlaSil
  12. burada yaptığınız kelimeler okunuşu ama türkçesini nasıl anlıyacam

    YanıtlaSil
  13. Merhaba. Korece ogreniyorum adli bi kitap yaziyorum. Bu siteyi kaynak olarak kullanabilir miyim?

    YanıtlaSil
  14. Korece de harflerin sonuna ı degil a eklenir yani kı degil ka olacak onun gibi :)

    YanıtlaSil
  15. merhaba ben koece öğrenmek için burdayım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buradaki herkes Korece öğrenmek için buradalar. Bunu söylemek zorunda değilsin. :D :D

      Sil
  16. ya ben anlamıyorum nasıl yazılıyor? alttan üzstten sağdan soldan fln çok ilginç napıcam çok istiyorum ama off :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harfler dijeyse uste yataysa alta yazılıyor

      Sil
  17. ya ben anlamıyorum nasıl yazılıyor? alttan üzstten sağdan soldan fln çok ilginç napıcam çok istiyorum ama off :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende ya bende anlamadım

      Sil
    2. Bunun için bir video buldum https://www.youtube.com/watch?v=0E1cxKeEDKo

      Sil
  18. Bir kelime ünlüyle Başlayamaz dedin peki yarı ünlüyle başlayabilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ünlüyle başlayabilir ve evet yarı ünlüyle başlayabilir örneğin 양 (yang) koyun demek

      Sil
  19. 2ci derse nerden baka biliriz

    YanıtlaSil
  20. ogrenirken cok zorluk çekiyorum ya daha harfeleri ogrenemedim nasıl konusup kelimeler ögrencem örnegin hayvanları nasıl ezberlicem

    YanıtlaSil
  21. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  22. harfelerin turkce karsiligi da yazilmaliydi bence

    YanıtlaSil
  23. Bence çok yararlı bir site ama şu 1,2,3,4 diye verdiğin hece birleştirme kısmını pek anlayamadım.

    YanıtlaSil
  24. Arkadaşlar mevlüt ismi nasıl yazılıyor yardım eder misiniz ?

    YanıtlaSil
  25. Gerçekten güzel yazmışsın

    YanıtlaSil
  26. ㅔ ve ㅐ harfleri ikisi de e harfi demek yani e diye okunuyor felan her neyse bu ikisinin farkı ne mesela ben bi harf yazdım yanına bu ikisinden hangisini koycağmı nerden bilcem neye göre yazacağım bir kuralı var mı onun? Aynı şekilde o harfi de öyle ㅓ ve ㅗ iki harf te o demek hangisini kullanacağımı nerden bileceğim? Nasıl karar vereceğim? Yoksa ikisini de kullanabilirim farketmez mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkisi e diye okunuyor fakat ağız hareketleri ve kalınlık olarak değişiyor açıklarsam; ㅔ bu e daha kalın bir şekilde e harfi bu harfte dudaklar daha genişliyor, ㅐbu direk e diye geçeceğin harf. O harflerine gelirsek; ㅓ bu harf direk o diyip geçeceğin harf, ㅗ bu türkçede nasıl o harfini kullanıyorsan onuda öyle yapıcaksın ve öyle yaparken dudakların o şeklini alıcak ve önde olması lazım. Ben böyle öğrendim yanlış anlattıysam kusuruma bakma

      Sil
  27. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  28. Bir şey sorucam 'g'nin başka bir yazılışı daha var 가 a yı saymayında onu nerde kullanıyoruz ki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harflere göre değişiyor, yani; dik harflerde senin gösterdiğin gibi, yatay harflerde ㄱ böyle gösteriliyor örnek verirsem:
      가 dik harf geldi ve böyle oldu, 구 yatay harf geldi böyle oldu

      Sil
  29. 40 YAŞINDAYIM KORECE DİLİNE AŞIK OLDUM:) ÖGRENMEYE CALIŞIYORUM

    YanıtlaSil
  30. 40 YAŞINDAYIM KORECE DİLİNE AŞIK OLDUM ÖĞRENMEYE CALIŞIYORUM:)

    YanıtlaSil
  31. Alfabeyi ezberlicem ama yazımı gerçekten çok karışıkmış...

    YanıtlaSil
  32. Verdiği bilgiler doğru eğer karşınıza latin alfabesi ile yazılmış bir kelime alır ve onu korece alfabeye çevirmek isterseniz bakmanız yeter vay be çok güzel anlatmışsın bu arada

    YanıtlaSil
  33. Benim bir sorum olacak. Yukarıda "각 닦 닼 hepsinin okunuşu "kag" oluyor.." yazmışsın. Ama"닦" ㄷ ile başlıyor yani "d". O nasıl "k" oluyor??

    YanıtlaSil
  34. 2 tane o ve e var hangisini nerede kullanacağız

    YanıtlaSil
  35. Ben korece yazmayı ve okumayı biliyom konuşmak için bakmıştım ama yaramadı

    YanıtlaSil
  36. BTS için yapmadığım bi bu kalmıştı o da oldu

    YanıtlaSil
  37. Harfler bazen alt alta bazende yan yana yazılıyor. Bunu nereden anlayacağım

    YanıtlaSil
  38. BTS için öğreniyorum. Ama çok güzel

    YanıtlaSil
  39. BTS için öğreniyorum çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  40. arkadaşlar dikey harfeler diğer harfin yanına yatay harfler altına yazılır herkez bunu sormuş

    YanıtlaSil
  41. Pekiya korece yazilanlari nasil anliyordun mesela "ay" onu korece yazilanda nasil anliyorsun ? lutfen onuda yaz

    YanıtlaSil
  42. Gayet güzel bir anlatım kafam çok karışıktı Korece öğrenmeye başlasam mı derken ama bana çok yardım etti ve anlatım içtendi. Umarım Korece videolar izlerken veya oyun oynarken yardımcı olur. Saol admin

    YanıtlaSil
  43. İnanın bende BTS için öğreniyorum onları çok seviyorum hem zaten koreye gidecem

    YanıtlaSil
  44. Yazdığınız şeyler çok bilgi verici rica etsem bir youtube kanalı açabilirmisiniz hem insanlara çok faydası olur böyle yazıyı okuyunca biraz karmaşık oluyo bir youtube kanlı açarsanız çook güzel olacağından eminim cevabınız8 bekliyo olucağım:)

    YanıtlaSil
  45. Ellerine sağlık gerçekten çok emek vermişsin <3 teşekkür ederiz

    YanıtlaSil
  46. BEN KORE YARISINI BİLİYORUM AMA BAZI KORE ALFABESİNDE ÖRNEK VEREM Ö YOK V YOK BUNLARI BİLMİYOM MESALA

    YanıtlaSil